Wednesday 10 June 2015

Rancang kehidupan

Aku start buat perancangan yang serius umur 19 tahun (sebab lagi setahun nak menginjak ke 20 rasanya baru nak sedar). Nak kerja umur berapa, nak belajar sampai takat mana, nak buat apa dan lain-lain lagi.

Lepas SPM cita-cita nak amik jurusan undang-undang, tapi tak lepas sebab sangkut kat subjek Bahasa Inggeris dapat B4. Gred luluskan B3, takpelah, bukan rezeki. Tapi bila dapat 'consultation' dari bahagian pengambilan UiTM, second choice is Diploma Pentadbiran Awam yang mana bila habis diploma boleh ambil Jurusan Undang-Undang (jalan alternatif).

Jadi, mohon lah Diploma Pentadbiran Awam sebagai pilihan utama. Alhamdulillah dapat. Dah habis diploma, terus hilang rasa nak sambung undang-undang. Orang kata 'follow the flow'. Terus ambil course Degree bawah fakulti yang sama. Masa batch aku ada 2 course yang buka, Bachelor of Corporate Administration (BCA) ATAU Bachelor Administration Science (BAS). BCA ni lebih kepada calculation, BAS ni banyak kepada baca. 2 reasons aku pilih BAS dari BCA atau Law:

1) Sebab banyak baca/fakta dari calculation (compared to BCA). I Like!
2) Sebab time period course BAS hanya 2 tahun setengah (compared to Law). So, Aku akan habis degree before aku umur 23 (Konvo dah masuk umur 23)

Kan dah kata aku dah rancang umur aku berapa patut habis study degree... hahaha.

Then, rancang lagi, habis Degree nak terus cari kerja, sambung Master nanti sebab;

1) Tak nak bagi PTPTN kaya (Hutang melambakkkk) Cukup la hutang Diploma yang berbelas-belas, Taknak tambah sampai berpuluh-puluh



2) Nak cari pengalaman dulu.

3) Otak tak boleh nak belajar lagi. Biar rehat dari sebarang tanggungjawab akademik. (memang betul)



Alhamdulillah, apa yang dirancang on the right track walaupun tak sesempurna yang dirancang. After habis study, cari kerja, 3 bulan tanam anggur. Hantar resume di mana-mana sahaja. Ada yang kena tipu. Ada lah satu company, call kata aku dapat interview lepas apply dekat website cari kerja (e.g jobstreet), minta datang interview dua hari lagi. So, agree je la, excited! malam sebelum interview tu rasa berat sangat hati ni (walaupun dah tahu company tu buat bisness apa & etc). Tetap tak puas hati, google la nama company tu,  Google kan ada banyak page (Goooooooooooooooooooooogle). Page yang depan tak keluar la sangat, sekali page yang belakang nampak satu blog ada nama company tu. Rupa-rupanya company scam, sebab offer position lain, bila tanya job scope kena buat marketing & investment. Bukan seorang yang kena, tapi ramai yang kena & share pengalaman. Patut rasa tak sedap hati, Alhamdulillah!

Nasihat untuk fresh graduate: sebelum hantar resume, carilah info pasal company tu. Google it! tengok la website. Luangkan masa dengan internet. hahaha.

Masuk bulan ke-4 dah start kerja. Alhamdulillah. Dapat kerja umur 23. Rancangan masa depan ni sampai umur 25. wakaka., bukan sampai 30 ke 40 ke... ok apa! Rancangan Malaysia (RMK) pun lima tahun sekali. Rancang sikit-sikit dulu kan, mesti ada gap masa dari umur ni ke umur ni nak rancang apa. Baru boleh nampak. But, mesti ada rancangan masa panjang sampai ke tua. Yang rancangan 5 tahun sekali (rancangan masa pendek) tu adalah pengisian rancangan jangka masa panjang. Nampak tak wawasan. hahaha

Sekarang umur 24. baru nak fikir umur 25 sampai ke 30 nak buat apa.

Nak tahu achievement yang difikirkan umur 25 lepas complete 'berlari' 2 rounds (Diploma & Degree) kejar akademik? Kahwin! hahaha. Nampak tak.

Dari pandangan aku, umur 25 dah boleh buat perancangan nak kahwin. Umur paling maksimum, below 30 (Jodoh adalah ketentuan Allah). Macam aku cakap ni perancangan aku since umur aku 19. Kalau tak diizinkan Allah untuk jadi apa yang telah dirancang, kita keep on going jangan give up sebab ada jalan lain.

Tahun depan umur aku 25, before jejak 25 tahun masa bulan March. In shaa Allah, kahwin.

Aku tak pernah terniat nak ber'boyfriend' untuk jangka masa pendek. Ber'skandal' ke. Biar satu sampai habis. Bagi aku buang masa, buang duit. Nak cari biar yang nak buat suami, bukan untuk suka-suka. Ada la 'somebody' yang 'proposed' aku nak ber'skandal' dulu, aku tak percaya betul ada orang macam ni.

In shaa Allah, ada rezeki lebih, ada masa nak mulakan kembali tanggungjawab akademik yang ditangguh. Rancang antara umur 25 ke 30 nak sambung Master. Dalam perancangan..hee~~

Alhamdulillah, Allah izinkan setiap rancangan walaupun tak sesempurna macam yang dirancang, ada dugaan & kesusahan disebaliknya, asas rancangan tu menjadi. In Shaa Allah. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan kita semua. Amin!









2 comments:

  1. SALAM,sis nak Tanya sis ambil form 6 ke?

    ReplyDelete
  2. Aku ni dh 19 tahun tapi still keliru nk smbg blajar kt mana😔

    ReplyDelete