Saturday 7 April 2012

Pepatah muka merah padam...




"An angry man opens his mouth and shuts his eyes."




Mengenali Sifat MARAH

Kita semua faham bahawa marah itu adalah salah satu sifat buruk dalam diri manusia. Kita biasanya marah dalam pelbagai cara seperti menengking, memekik, mengeluarkan kata-kata kesat, mengugut, menuduh dan ada kalanya sehingga memberi kata dua kepada seseorang. Kemarahan sebenarnya berlaku juga dalam diam. Perasaan membara yang dipendamkan menyebabkan kita tidak berkomunikasi secara berkesan dengan seseorang dan ini membawa kepada kehancuran hubungan baik sesama kita.

Kita menjadi marah atas perilaku seseorang yang tidak seperti kita harapkan (seperti istilah ‘tidak sekepala’, ‘tidak sebulu’) lantas merasakan mereka itu harus dijauhi atau perlu dihukum. Namun, jika diperhalusi, cara ini sebenarnya tidak menyelesaikan masalah, malah akan berlarutan dalam masyarakat kita.
Sebenarnya sifat marah akan mengurangkan kewarasan seseorang sehingga tidak mahu memberi kemaafan atau berusaha untuk meredakan keadaan. Fikiran mereka ini dikaburi dan merasakan diri mereka sahaja yang betul.


(Dato' Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar)

From my point of view....ececece. marah ni bawa bencana taw.agak melampau kalau bencana..but when an angry man know how to be  relax,cool... marah tu akan menurun. ni bila makin galak bercakap makin diapilah dengan marah tu.

orang yang tak reti menanganinya ni mula lah.sume nk dicampaknya, ditengking,..kenapa tak campak diri tu dulu..kan bagus...AMAN dunia...

Not everyone is perfect... marah boleh dilihat dengan 2 perspektif..baik dan buruk..it can positive untuk sedar kan orang..it can be negative when it can ruin your life.. 

kesabaran itu ada tahapnye...yup.... pernah fikir.. kemarahan itu pun ada tahapnya..... fikir-fikirkanlah..


p/s : 'aku marah ni'...... gaya seorang budak comel bernama amir......... PEACE...  


No comments:

Post a Comment