Tuesday 19 July 2011

luahan..

Imam Al-Ghazali berkata:
"ketika aku memohon kekuatan, Allah memberikan ak kesulitan sehingga aku kuat..,
ketika aku memohon kebijaksanaan, Allah memberikan masalah untuk aku pecahkan..,
ketika aku memohon kesejahteraan, Allah memberikan akal untuk berfikir..,
ketika aku memohon keberanian , Allah memberikan aku bahaya untuk aku atasi..
ketika aku memerlukan cinta, Allah memberikan aku orang bermasalah untuk aku tolong..
ketika aku memohon bantuan , Allah memberikan aku kesempatan..
ketika aku tidak pernah menerima apa yang aku minta, tp aku menerima apa yang aku perlukan"

- aku sedar..pe yg terjadi ada hikmah disebaliknya..aku percaya pada perubahan..bkn pada diri aku shj tp pada org lain juga..slps pe yg terjd, pndgn aku makin luas..tidak lah seluas mana tp cukup untuk jdkan dorongan dan motivasi untuk hari-hari yang mendatang..
- aku tidak mampu membenci, lebih-lebih lagi pd orang yg sudah lama aku kenal dan rapat dgnku, tetapi aku juga tak mampu memaafkannya..cukup sakit bila kita hulurkan buah yang manis tetapi dibalas dgn duri2..bkn sehari dua,tp bertahun..aku prcaya org tersebut tidak pernah memikirkan hal sedemikian.krn setiap hari adalah tentang dia.dan tidak ada istilah org lain...hanya dia. tidak pernah sekali ak berhenti berharap pada perubahan smpai saat ni..bkn utk diri ini, tp untuk dirinya..
- ak mempunyai kekurangan, ak mempunyai kelemahan..ak akui....aku tak mengharapkan diagungkan,harta, barang2 dan perhiasan..cukup sekadar perhatian, kasih syg dan keikhlasan..
- kini ak cuba berdiri kembali, ak mencari pautan utk ak berdiri tegak dan meneruskan perjalanan ak.. ak amat berharap..aku tidak akan menoleh ke belakang lg, ak hendak berlari sepuasnya..jauh.sehingga aku lupa..

No comments:

Post a Comment